Schroefcompressoren

Eén van de bekendste en populairste is de roterende of twin-schroefcompressor.

Wat zijn twin-schroefcompressoren?

Het principe van de roterende verdringingscompressor met dubbele schroef werd ontwikkeld in de jaren 30 van de vorige eeuw, toen een roterende compressor met hoog debiet en stabiele stroom onder wisselende druk nodig was. De hoofdonderdelen van het element met dubbele schroef zijn de mannelijke en de vrouwelijke rotor, die in tegengestelde richting draaien terwijl het volume tussen hen en de behuizing afneemt.

Elk schroefelement heeft een vaste, ingebouwde drukverhouding die afhankelijk is van de lengte en spoed van de schroef en de vorm van de uitlaatpoort. Voor maximale efficiëntie moet de ingebouwde drukverhouding worden aangepast aan de gewenste werkdruk. De schroefcompressor is over het algemeen niet uitgerust met kleppen en heeft geen mechanische krachten die onbalans kunnen veroorzaken. Dit betekent dat de compressor kan worden gebruikt bij een hoog toerental en een groot debiet kan verwerken bij kleine buitenmaten. De axiaalkracht, die afhankelijk is van het drukverschil tussen de inlaat en de uitlaat, moet worden opgevangen door de lagers.

Compressoren met vast toerental versus compressoren met toerenregeling.

Het belangrijkste verschil tussen de twee technologieën blijkt al uit de naam. Compressoren met een vast toerental draaien met een continue vaste snelheid en zijn meestal zeer efficiënt bij 100% van de capaciteit (dus wanneer de motor draait en er perslucht wordt geproduceerd). De inefficiëntie van een compressor met vast toerental wordt zeer duidelijk en kan eenvoudig worden gemeten wanneer de machine wordt stopgezet en de compressor geen lucht meer produceert. Voordat de motor tot stilstand komt blijft deze draaien terwijl er geen lucht wordt geproduceerd, waardoor energie en geld worden verspild. Inefficiëntie en verspilling spelen vooral een grote rol bij persluchtinstallaties van bedrijven die in ploegendiensten werken of waar gedurende de dag met wisselende debieten wordt gewerkt.

Compressoren met toerenregeling werken volgens een ander principe, waarbij de motor op de juiste snelheid draait in verhouding tot de hoeveelheid perslucht die nodig is voor een bepaald bedrijfsproces. Wanneer de persluchtvraag toeneemt, neemt ook de snelheid van de motor toe en wordt een groter debiet / CFM geproduceerd. Als de persluchtvraag afneemt, gaat de motor automatisch langzamer draaien en gebruikt deze alleen de energie die nodig is voor de gewenste luchtstroming. Toerengeregelde compressoren passen hun persluchtproductie aan de behoefte aan. De compressoren meten de stroming en stemmen de motorsnelheid daarop af. Op rustige productiedagen, tijdens pauzes of tijdens het wisselen van diensten komt deze technologie bij uitstek van pas, omdat er geen elektriciteit wordt verspild en op die manier energie wordt bespaard.

Aangezien meer dan 70% van de totale bedrijfskosten van perslucht uit elektriciteitskosten bestaat, kunt u met een toerengeregelde compressor energiebesparingen van 35-50% realiseren. Afhankelijk van de grootte van de compressor kunnen de besparingen variëren van € 100 tot meer dan € 10.000 per jaar, waardoor het een ideale investering is voor faciliteiten van elk formaat. Compressoren met toerenregeling worden meer regel dan uitzondering. Veel klanten profiteren al van de jaarlijkse energiebesparingen en kunnen hun geld investeren in andere bedrijfsmiddelen.


Een overzicht van Chicago Pneumatic Schroef compressoren





Wij komen graag bij u ter plaatse om te luisteren hoe we u kunnen helpen.

IndAirTech is werkelijk een ONE SHOP STOP die samen met u uw behoefte bekijkt, een offerte op maat verzorgt (zonder verassingen), de compressor met toebehoren levert en plaatst, de elektriciteit en perslucht aansluitingen voorziet, het geheel opstart en controleert en u desgewenst een service overeenkomst aanbied.



Contacteer ons


Chicago Pneumatic heeft een oplossingen voor de meeste toepassingen.

Terug naar boven